Rabu, 1 April 2009

KETIKA KALIMAT

Tanggal 2006 aku dikhabarkan dengan berita yang paling menggembirakan apabila aku ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke UPM dalam bidang Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu. Walaupun sedih untuk berpisah dengan famili namun demi cita-cita dan impian aku terpaksa berkorban. Nampaknya cita-cita dan impian aku untuk menjejakkan kaki ke menara gading serta impian untuk bergelar seorang mahasiswa sudah tercapai. Masa berlalu begitu pantas, sedar tak sedar aku kini sudah berada di semester enam dan ini bermakna tidak lama lagi aku akan menamatkan pangajian. Banyak kenangan pahit sepanjang menuntut di sini. Pada minggu awal pengajianku peristiwa yang tak dapat dilupakan ialah tersilap dan tersalah memasuki kelas. Perkara sebegini normal berlaku di kalangan student baru sepanjang minggu awal pengajian bermula. Sehingga ke hari ini aku masih lagi teringat tentang pengalaman pertama aku membuat pembentangan di hadapan khalayak. Paper yang aku ambik pada masa itu ialah pengucapan awam.

Memandangkan sekarang aku sudah berada di semester akhir pengajian, so aku diwajibkan mengambil subjek Multimedia untuk bergraduat. Dr. Normaliza selaku pensyarah kami untuk subjek ini. Banyak kenangn pahit dan manis yang terpaksa kami tempuhi sepanjang mengikuti kursus ini. Untuk pertama-tama kalinya sepanjang belajar di sini aku terpaksa berhadapan dengan seorang pensyarah yang tegas. Namun begitu disebalik ketegasan itu, Dr. Normaliza merupakan seorang pensyarah yang baik dan kelakar orangnya. Oleh itu kelas kami tidak pernah kering gusi dengan telatahnya. Banyak ilmu baru yang aku dapat hasil daripada tunjuk ajar dan bimbingan daripada Dr. Normaliza, Cik Nurul dan Cik Alia sepanjang mengikuti kursus ini. Walaupun kami semua dilatih untuk bekerja di bawah tekanan , namun aku enjoy sepanjang mengikuti kursus ini. Sebelum ini aku tidak berpeluang untuk explore penggunaan computer lebih jauh, namun setelah mengikuti kursus ini barulah aku sedar bahawa pengetahuan ku terhadap dunia IT terlalu cetek. Sesunggguhnya banyak manfaat yang dapat diperoleh jika pandai mengaplikasikan kemahiran komputer. Sebelum mengikuti kursus ini aku tidak pernah terfikir untuk menjadi seorang penulis blog. Sebelum ini aku hanya mendengar cerita mengenai blog tambahan lagi dengan kes kontroversi yang melibatkan penulis blog iaitu Raja Petra. Namun kini segala-galanya di depan mata.

Selain itu, denagn mengikuti kursus ini aku diperkenalkan dengan Adobe Photoshop yang mana aku dan rakan sekelas ditugaskan untuk menghasilkan kalendar meja di mana kami dikehendaki untuk crop gambar yang di sukai untuk di muatkan dalam kalendar. Di samping untuk melihat ke kreatifan dan kebijaksanaan kami mengaplikasikan penggunaan Adobe ia juga sebagai seri penambah untuk mencantikkan lagi kalendar. Ternyata ianya sangat terbukti apabila kelandar yang kami hasilkan sangat menarik. Secara tidak langsung aku juga turut berpuas hati kerana ia merupakan kalendar meja buatan dan mendapat sentuhan sendiri. Sehingga kini aku masih ingat pahit maung sepanjang menyiapkan kalendar ini kerana aku pernah berjaga sampai ke pagi semata-mata untuk menyiapkan kalendar ini. Selain itu, makan minum juga tidak aku pedulikan selagi kelendar yang aku hasilkan tidak menampakkan hasil yang memuaskan. Lantaran itu aku terbawa-bawa situasi begitu sampai sekarang.

Setelah minggu belajar membuat Adobe Photoshop selesai aku dan rakan sekelas seterusnya di ajar dan ditugaskan untuk membina laman web sendiri. First impression, aku bayangkan tugas ini mesti sukar. Namun setelah belajar dan explore sendiri aku dapati ia tidaklah sesusah yang aku bayangkan. Sudah lama aku berangan-angan untuk membuat laman web sendiri dan sekarang setelah mengikuti kelas ini sedikit sebanyak aku tahu cara untuk hyperlink sesuatu laman denan laman yang lain . Kemudian setelah minggu membina laman web selesai kami seterusnya ditugaskan untuk membuat blogger. Untuk blog kami ditugaskan untuk menemuramah seorang tokoh bahasa. Oleh itu, saya telah memilih dan membuat keputusan untuk menemuramah Prof. Hasyim Musa. Sesi temuramah yang berlangsung pada 23.3.2009 bertempat di bangunana Ideal Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Dalam pertemuan tersebut, sambil ditemani oleh kawan saya sempat bertanyakan beberapa soalan berkisar tentang penghasilan buku Tatabahasa Dewan. Melalui sesi temuramah tersebut banyak perkara baru yang ku ketahui. Kenapa saya memilih untuk menemuramah Prof. Hasyim dan bertanyakan perihal Tatabahasa Dewan? Hal ini kerana Prof. Hasyim merupakan salah seorang panel yang dilantik oleh Dewan bahasa dan Pustaka untuk menghasilkan Tatabahasa Dewan di samping teman-temannya yang lain iaitu Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, dan Hamid Mahmood. Hasil kerjasama dan sikap sporting yang ditunjukkan oleh Prof Hasyim membuatkan sesi temuramah yang berlansung hampir sejam tersebut berjalan dengan lancar malah aku rasakan sesi tersebut berlalu dengan sekejap.

Berbalik kepada kelas multimedia, pertama kali memasuki kelas ini aku berasa sangat kelakar apabila Dr. Normaliza memberitahu setiap pelajar digalakkan untuk menggunakan kamera setiap kali mengambil nota kuliah kerana bagi sesiapa yang ingin mencatat nota confirm tak siap kerana cara Dr. Normaliza mengajar sangat cepat. Selain itu, katanya sesuai dengan kelas ini, belajar multimedia katakan. So kenalah praktiskan. Betul juga, apa guna belajar kalau kemudahan multimedia tidak digunakan. So untuk memastikan dan tidak mahu ketinggalan ramai pelajar yang membawa kamera setiap kali hari Rabu untuk memastikan nota dapat diambil. Dalam kelas ini juga, kami dibiasakan dengan menjawab soalan secara on the spot. Setiap kali sesi menjawab soalan, tuhan saja yang tahu betapa gemuruhnya aku.

Minggu pertama mengikuti kursus ini kami diajar untuk menghasilkan iklan Kami dilatih untuk bekerja secara berkumpulan dan setiap kumpulan dianggotai seramai enam orang. Setiap kerja yang kami hasilkan diberi masa selama sejam setengah dan perlu disiapkan dalam waktu tersebut. Oleh itu kami perlu bekerjasama dan membahagikan tugas masing-masing untuk memastikan kerja kami siap dan sempurna. Kelas ini tidak hanya tertumpu sepenuhnya dalam kelas kerana kami perlu mengadaptasikan elemen persekitaran ke dalam bilik kuliah. Hal ini sekaligus mengelakkan rasa boring yang membelenggu diri setiap pelajar dan menjadikan kursus ini lebih menarik. Dalam kursus ini juga kami ditugaskan untuk membentangkan setiap tugasan yang kami hasilkan. Dalam banyak-banyak pembentangan, persembahan video sempena ke rumah anak yatim tidak dapat aku lupakan. Untuk pembentangan ini kitorang telah berpakat untuk membuat movie maker. Namun begitu pada hari kejadian, perkara yang membuatkan aku tidak dapat lupakan apabila video yang kami siapkan tidak menjadi. Oleh itu kami telah mengambil inisiatif dengan membuat yang baru iaitu dengan menggunakan Power Point. Alhamdulillah walaupun kerja kami last minute namun Dr. Normaliza berpuas hati dengan persembahan keseluruhan group.

Banyak pengalaman menarik yang dapat dikutip sepanjang mengikuti kursus ini. Antaranya, setiap group perlu menyiapkan satu tugasan berbentuk karangan yang mana kami dikehendaki menyiapkan sebuah karangan sebanyak lapan page berdasarkan tajuk karangan masing-masing. Dalam karangan tersebut kami perlu memasukkan elemen multimedia. Walaupun agak susah namun kami berjaya juga siapkan. Sesungguhnya kelas multimedia ini mencipta banyak kenangan yang tidak dapat aku lupakan. Peristiwa lainnya apabila kami ditugaskan untuk menghasilkan majalah. Untuk tugas ini kami perlu memikirkan tajuk yang sesuai. Group aku telah mencapai kata sepakat untuk menghasilkan majalah yang bertajuk permainan tradisional. Tajuk ini kami pilih kerana berasa bersesuaian dengan keadaan masyarakat sekarang yang semakin hari semakin melupakan permainan tradisional yang suatu ketika dahulu menjadi kebanggaan masyarakat tempatan. Untuk menghasilkan majalah ini kami dikehendaki melukis jenis-jenis permainan tradisional. Apa yang melucukan apabila kumpulan aku yang terdiri daripada enam orang ini tiada bakat langsung dalam bab melukis. Walaupun lukisan kita orang agak buruk dan sakit mata memandang namun alhamdulillah kerana hasil kerja kami tidak direject oleh Dr. Normaliza.

Hampir setiap minggu kami ditugaskan untuk menghasilkan kerja yang berkenaan dengan multimedia. So minggu berikutnya kami ditugaskan untuk menghasilkan billboard. Untuk tugas ini kami dikehendaki untuk memilih satu produk keluaran kami masing-masing. Kami boleh mereka apa sahaja produk selagi tidak mengena dengan yang hidup atau yang mati. Oleh itu kami telah mengambil inisiatif untuk menghasilkan produk keluaran kami sendiri iaitu syampu yang diberi nama PERMA. Untuk tugas ini kami juga perlu melukis produk kami masingmasing.

Dengan mengikuti kursus ini juga aku berpeluang untuk pergi ke rumah anak yatim. Rumah anak yatim yang menjadi pilihan kami ialah Rumah Anak Yatim Titian Kasih, Titiwangsa, Kuala Lumpur. Rombongan kami adalah seramai 12 orang dengan gabungan group NICHS. Banyak peristiwa pahit manis yang kami tempuh untuk menjayakan program ke rumah anak yatim ini. Salah satunya apabila terpaksa berhadapan dengan masalah kereta sewa di saat-saat akhir. Masih segar dalam ingatan aku apabila celik saja mata pada pukul 5.30 pagi aku dikejutkan dengan berita yang sangat menakutkan apabila kereta yang sepatutnya kami sewa tidak dapat membantu kerana terlibat dengan kemalangan. Tidak dapat aku gambarkan perasaan aku pada masa itu. Dengan berat hati aku terpaksa mengejutkan kawan merangkap jiran sebelah bilikku. Dengan senang hati dia sudi membantu dan bersama-sama kami ke rumah anak yatim. Kalau ikutkan memang aku tidak mahu menyusahkan dirinya, namun keadaan telah memaksa membuatkan aku tiada pilihan lain selain meminta bantuannya. Kami bertolak ke rumah anak yatim pada jam 7 pagi. Walaupun kereta yang aku naiki bertolak lebih awal sekali namun kami yang sampai paling lewat kerana kereta yang aku naiki tersesat jalan. Walaubagaimanapun kami sempat sampai ke sana seperti yang dijanjikan iaitu tepat-tepat jam 8 pagi. Walaupun program kami tidak seperti yang dijangkakan namun kekecewaan kami sedikit terubat dengan sikap yang ditunjukkan oleh anak-anak yatim rumah tersebut. Mereka cukup sporting dalam menjayakan program kami. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada anak yatim Rumah Titian Kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan